SOJUSZ " IMP "

IMP

Forum SOJUSZ " IMP " Strona Główna -> Smieci Andromedy -> Odkryto małą, lodową planetę 02,02,2006
Napisz nowy temat  Odpowiedz do tematu Zobacz poprzedni temat :: Zobacz następny temat
Odkryto małą, lodową planetę 02,02,2006
PostWysłany: Czw 18:53, 02 Lut 2006
andromeda
KONSUL IMPERIUM

Dołączył: 24 Lis 2005
Posty: 237
Przeczytał: 0 tematów

Ostrzeżeń: 0/10
Skąd: GLIWICE

Odkryto małą, lodową planetę

Przy współudziale astronomów z Uniwersytetu Warszawskiego odkryto planetę OGLE-2005-BLG-390Lb. Zbudowana ze skał i lodu ma własności wyjątkowe pośród ponad 170 znanych planet pozasłonecznych – informuje najnowszy numer „Nature”. Odkryta planeta jest tylko 5,5 razy większa od Ziemi.

Odkrycie planety to wynik współpracy międzynarodowego projektu PLANET i działającego od 15 lat polskiego projektu OGLE (Optical Gravitational Lensing Experiment). W skład polskiego zespołu wchodzą astronomowie z Obserwatorium Astronomicznego Uniwersytetu Warszawskiego, a kieruje nimi prof. dr hab. Andrzej Udalski.

Według profesora, wyznaczone parametry planety są pod każdym względem rekordowe. Jej masa – najmniejsza spośród mas znanych planet krążących wokół gwiazd podobnych do Słońca – to zaledwie 5.5 masy Ziemi, a odległość od naszej planety wynosi 20 tys. świetlnych.

– Macierzysta gwiazda jest karłem o masie zaledwie ok. 20 proc. masy Słońca. Planeta okrąża ją w odległości około trzech odległości Ziemia – Słońce. Powoduje to, że musi być bardzo chłodna, a temperatura panująca na powierzchni jest mniej więcej taka jak na Neptunie, około -220 st. C. Musi więc to być nieprzyjazny, zamarzły świat kamienno-lodowy, bardziej przypominający masywną wersję Plutona niż planety typu Ziemi czy Wenus – informuje polski astronom.

Okrycia dokonano metodą tzw. mikrosoczewkowania grawitacyjnego. – Po raz kolejny udowodniliśmy, że metoda mikrosoczewkowania ma duży potencjał i umożliwi odkrycie wielu planet w przyszłości. Jest też obecnie jedyną, która pozwoli odkryć planetę tak małą jak Ziemia – powiedział prof. Udalski.

Projekt jest finansowany częściowo przez Ministerstwo Edukacji i Nauki oraz Fundację na rzecz Nauki Polskiej.

Marzeniem warszawskich astronomów jest dalsze zwiększenie możliwości obserwacyjnych przez wymianę używanych instrumentów na urządzenia nowszej generacji. – Ale to oczywiście zależy od finansowania naszego projektu – mówi prof. Udalski z UW.

ps. Odkryta planeta pozasłoneczna to już ósmy obiekt tego typu znaleziony przez polski zespół OGLE – informuje astronom, prof. dr hab. Andrzej Udalski z Uniwersytetu Warszawskiego.

[link widoczny dla zalogowanych]